A non-profit művészeti helyszínek nélkülözhetetlen elemei a kortárs művészetnek. Kísérletezőek, szabadok, befogadóak, színesek, közösséget építők. Ismerd meg őket a Budapest Art Week alatt!
A művészeti színtér ugyanúgy rétegzett rendszer, mint az élet bármely másik területe –  minden szereplője kihagyhatatlan, együtt mozgatják a folyamatokat, miközben dolgoznak a művészet legitimációjáért. Elsődleges feladata mindig, minden társadalomban az, hogy segítsen kialakítani egyfajta konszenzust arról, mi is a művészet.

A non-profit galériák, az artist run space-nek nevezett, művészek által működtetett helyek mind-mind nélkülözhetetlenek ebben a munkában.

Nem sokszereplős történetekről beszélünk, többnyire pár ember lelkesedése, befektetett energiája, víziója hozza létre ezeket a helyeket. Aki belevág egy új intézmény alapításába, az igyekszik platformot teremteni annak, amiben hisz. Ez lehet egy művészeti irányzat, a közösségépítés missziója, művészettámogatás vagy épp bemutatkozási lehetőség megteremtése saját művészete számára, de akad, aki üresen álló családi ingatlant hasznosít ily módon. Ide is leginkább az a két tényező szükséges, amiből mindig, mindenhol hiány van: idő és pénz. Viszont többlet mutatkozik olyan elemekből, mint lelkesedés, idealizmus, önszerveződés.

Ezek a helyek a párbeszéd és a gondolkodás helyszínei, és ritkán fogalmazzák ezt meg, de a túlélés szigetei is. A diplomázást követő években sokan feladják a művészi pályát, nehezen integrálódnak a közegbe és elvesznek a légüres térben. Rengeteget tud ilyenkor segíteni a non-profit szcéna, a feltörekvő, felfedezésre váró művészek terepe, amelynek láthatóságát időről időre összefogásokkal, közös rendezvényekkel igyekeznek növelni, nem is eredménytelenül. Vegyük sorra, melyek azok az alaphelyek Budapesten, amelyeket az Art Weeken közelebbről is megismerhetünk!

Telep Galéria

Az egyik legrégebbi helyszín a 2010-ben alapított Telep, amely egy bár – ennek bevételéből tartják fenn magukat – és egy összművészeti bemutatótér ötvözete. Azon dolgoznak, hogy minden olyan kiállítás megvalósuljon, aminek úgy érzik, létre kell jönnie. Amivel egyetértenek, amiben fantáziát látnak, azt támogatják, mégpedig azzal, amijük van: némi költséggel és szabad térrel. Bármikor kaphatóak a másokkal való összefogásra, híresek arról, hogy nem zárkóznak el, ha valaki kölcsönkéri az eszközeiket, ha épp nem használják őket, hiszen közös a cél: a kreatív energiák felszabadítása és áramoltatása.

ISBN könyv+galéria

Az egyik legfiatalabb intézmény, alig múlt egy éves. Nevét a kiadványok azonosítására szolgáló, 13 jegyű ISBN-számról (International Standard Book Number) kapta. Alapítója, Istvánkó Bea művészettörténész-kurátor elképzelése szerint a könyvesbolt tartja majd el a galériát. Különlegesség, hogy kizárólag vizuális kultúrával foglalkozó kiadványokat árulnak, és az eddigi kiállítások is valahogy reflektáltak a könyvre mint tárgyra. Első tárlatuk Könyvtárgy címmel egy csoportos kiállítás volt. Évente tíz kiállítást rendeznek magyar és közép-kelet-európai, fiatal és középgenerációs képzőművészeknek és kurátoroknak.

Bartók-negyed

Az Eleven Blokk Alapítvány által fenntartott Bartók-negyed egy kulturális inkubátorterület, a Bartók Béla út-Karinthy Frigyes út-BME háromszögében, ami egyszerre szól a városi élet jövőjéről, a művészetben rejlő közösségformáló erőről, az identitásról, a részvételről és az egyéni felelősségvállalás fontosságáról. A projekt megálmodói – Ongjerth Dániel, Pap Lénárd és Mátyási Péter – a XI. kerületi önkormányzattól kapták meg kezelésre az üres tereket, amelyeket művészeti, szociális, oktatási, kulturális célra hasznosítanak, valamint továbbadják azokat kedvező áron közösségi helyiség- vagy műterem funkcióval.

Pince

A Pince 2014-es megalapításában is a közösség volt a kulcsszó. Ez valóban egy artist-run space, amelyet többségében képzős diákok hozták létre egyikük édesapjának a pincéjében. Miután a hatfős alapító kemény mag épp diplomázik, a továbblépés irányait is át kell gondolniuk. Eredetileg a közösségi jellegen volt a hangsúly: legyen egy hely, ahol egyetemisták állíthatnak ki, a megnyitó után pedig ott maradhassanak beszélgetni, vitatkozni, bulizni. Tavaly nyáron pályázatot írtak ki: az elképzelés az, hogy fele részben saját projekteket, fele részben a pályázók anyagait mutassák be 2019-ben.

2B Galéria

A 2B kortárs képzőművészeti galériát egy művész testvérpár, Böröcz András és Böröcz László alapította egy óbudai lakásban 2002-ben. 2006 októberében költöztek a Ráday utcába. A non-profit galéria programja a kezdetektől néhány fontos téma köré szerveződik, amelyek az emlékezet, a holokauszt, az identitás, a kisebbségek, és a művészcsaládok története. A művészeti program felügyeletére egy kuratóriumot is létrehoztak. Fontosnak tartják a műfajok közti átjárást, a művészetek határterületein létrejövő izgalmas, újszerű kísérletek integrálását.

MAMŰ Galéria

A MAMŰ Társaságot mint kulturális egyesületet 1991-ben jegyezték be Budaörsön, de valójában egy 1978–1984 között Marosvásárhelyen működő művészcsoport újraszervezett változata, a tagok közt is sok átfedéssel. A társaság igyekszik példát mutatni az összetartozás fontosságáról, a barátkozás jelentőségéről, és mondhatni folyamatosan újrabonyolítja a platóni „lakomát” a legkülönbözőbb témakörökben. 1994 óta folyamatosan működtetnek egy kiállítóhelyiséget MAMŰ Galéria néven, amely a „Ma születő Művek” kifejezésből alkotott betűszó.

A Budapest Art Week eseményeiről további információkat találhatsz ide kattintva>>>