.jpg)
A kikötői
infrastrukturális beruházások összességében és hosszú távon az ország
iparfejlesztési politikáját szolgálják. További ipari és logisztikai beruházók
megjelenését segítik elő, kedvezően hatnak a foglalkoztatottságra, a betelepülő
cégek tevékenysége jelentősen növeli a hazai adóbevételeket. Az olcsó vízi
szállítás fokozza a Magyarországon előállított termékek versenyképességét,
megkönnyíti világpiacra jutásukat – mondta el Fónagy János, a Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a VI. Bajai Gabona Partnerség
találkozón 2014. június 5-én, Baján.
A megelőző uniós ciklus még fel nem használt
közlekedésfejlesztési forrásaiból 2015 végéig újjáépül a bajai kikötő leromlott
állapotú infrastruktúrája. A nettó 3,6 milliárd forintos beruházásnak
köszönhetően a létesítmény a jövőben is élet járhat a környezetbarát szállítási
módok üzemeltetésében és térnyerésében. A szakaszos
felújítás során egyebek mellett helyreállítják a kikötő úthálózatát,
megerősítik a partfalat, 120 tonnás nehézberakót építenek, átalakítják és
bővítik a vasúti vágányokat. A korszerűsített infrastruktúra hosszú távon
biztosíthatja a kikötő meglévő forgalmát, elősegítheti a környezetbarát
szállítás és forgalomátterelés növekedését – fejtette ki az államtitkár.
Fónagy János emlékeztetett arra, hogy a
hazai kikötőfejlesztés egyik előremutató eredményeként május közepén írtak alá
földhasználati szerződést a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőben található
egyes parcellákra. A Wuppermann Hungary Kft. mintegy 8 hektáros területen
világszínvonalú galvanizáló üzemet hoz létre 31 milliárd forintos beruházással,
és évente 200-500 ezer tonna áru szállításával számol. A kikötőhöz kapcsolódó
infrastruktúrát 2015 végéig nettó 7,6 milliárd forint állami forrásból fejlesztik:
függőleges partfalakat alakítanak ki, megteremtik a közvetlen vasúti rakodás feltételeit,
kiépítik a kapcsolódó közutakat.
Az államtitkár hozzátette: mintegy 3,2
milliárd forintos költséggel folytatódik a Csepeli Szabadkikötő intermodális és
kapacitásbővítő fejlesztése is. A közlekedési infrastruktúra megújításával,
bővítésével 40 hektárnyi új terület válik elérhetővé, hasznosíthatóvá. Az állami
tulajdonú kikötő szolgáltatási színvonala jelentős mértékben emelkedik, ami
további termelő és logisztikai cégek betelepülését eredményezi. A beruházások nyomán
2020-ig legalább 400 új munkahely jön majd létre a kikötőben. A tervek szerint
megépülő észak-déli belső összekötő út tehermentesíti a Csepelre vezető Weiss
Manfréd utat a nehézgépjárművek forgalma alól.
A jóváhagyásra váró Integrált
Közlekedésfejlesztési Operatív Program a tervek szerint a dunai hajóút
kijelölésének komplex fejlesztését, az elektronikus hajózási térképek megújítását
és a hajók főgép-cseréjét támogatja majd. A közlekedésfejlesztési forrásokon
túl a logisztikai központok fejlesztését segítik a Gazdaságfejlesztési és
Innovációs Operatív Programban (GINOP) elérhető összegek is.
Budapest-Baja, 2014. június 5.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - Kommunikációs Főosztály)
(Leközlő: Polgár Julianna
(szerkesztő- és fotóriporter – volt Duna TV, MTI - gmzsa_pol_dtv_mti8@yahoo.com;
főszerkesztő – POLGÁRI ÖSSZMAGYAR RÖVIDHÍR MÉDIA;
GYÖNGYSZAVÚ MÚZSA MÉDIA - gyongy.pol.dtv.mti8@gmail.com;
budapesti tudósító - HUNSOR.SE; MAGYAR PÓLUS MÉDIA - lillatti8@gmail.com))