A Horváth Anikó–Elek Szilvia zongorakettős nemrégiben a magyar
zenetörténet egy izgalmas, s további kutatásokra váró témájával kezdett el
foglalkozni; a reformkori Magyarország zenéjével, s ezen belül az újonnan
felfedezett hungaricummal: a verbunkossal és
a csárdással.
Műsorukban 19. századi, magyarországi zeneszerzők négykezes zongoraművei,
dalai, valamint irodalmi szemelvények hangzanak el művészeti szalonest
formájában, kiemelt szerepet szánva a reformkori zenének és irodalomnak. Felcsendülnek verbunkosok, csárdások műzenei
feldolgozásai, és a bécsi klasszikus stílushoz közel álló, valamint romantikus
zenék is (pl. Fáy István, Csermák Antal, Lavotta János, Erkel Ferenc, Liszt
Ferenc, F.X. Kleinheinz, Johann Fusz, Johann
Spech, Mosonyi Mihály és J. Brahms tollából).
Programjuk célja a hosszú időszakokon át elhallgatott és tiltott, de a
magyar zenetörténet máig hangsúlyos stílusjegyeit megteremtő műfajok
újrajátszásával elfeledett értékeink újraélesztése és a széles közönség előtti
népszerűsítése.
Első nagy sikerű estjüket nemrég követte az újabb; a Budai Várban található
Zenetudományi Intézet Bartók termében „Muzsikai Akadémiák – ismeretlen magyar
örökségünk” címmel.
Az est előadóművészei ezúttal Horváth Anikó és Elek Szilvia zongoraművészek
mellett Zádori Mária énekművész és Varga Tamás színművész voltak. A programban,
ahogy az első esten is, házigazdaként jelent meg a Napkút kiadó, Szondi György
vezetésével, valamint az általuk bemutatott különleges könyvújdonság, „A szenvedő
Krisztusról, Szent Péter siralmai” – Sidronius Hosschius elégiái (Baróti Szabó
Dávid fordításában) első kiadásának gazdája, Hubert Ildikó irodalomtörténész is.
0 Megjegyzések