Csökkenő festékpiacon erősített a Trilak – Stratégia a siker mögött

A festékpiaci eladások mintegy 25%-kal csökkentek az elmúlt három évben, a több mint százéves múltra visszatekintő Trilak Festékgyártó viszont nem csupán tartani, hanem erősíteni is tudta piacvezető szerepét. Évértékelő sajtótájékoztatóján a cégcsoport vezetősége nem titkolta, mivel tudta válságban is növelni forgalmát.
A magyar festékpiac meglehetősen koncentrált, hiszen három gyártó (Trilak, Akzo Nobel, Polifarbe) képviseli a forgalom 70%-át. Ezen három gyártóból – a recesszió miatt – már csak kettőnek van magyarországi gyártása, az Akzo Nobel 2010 végén zárta be itthoni gyárát.
A festékpiac volumenében 25%-kal, értékben 13%-kal csökkent 2008-hoz képest, amikor a Trilak részesedése volumenben 38,3% volt. Jelenleg a festékfogyasztás volumenét 40,1%-ban Trilak termékek adják, vagyis majdnem minden második vásárló, legyen az professzionális vagy egyéni felhasználó, a Trilak portfóliójából választ magának festéket. „Hogy minek köszönhető a Trilak megerősödése a recessziós környezetben? Erős márkáinknak, folyamatos beruházásainknak, piaci újdonságainknak és végül, de nem utolsó sorban dedikált munkatársainknak. A 2012-es előrejelzések további 3%-os mennyiségi visszaesést prognosztizálnak, mely további kihívások elé állítja a piaci szereplőket. Bíztató jel ugyanakkor az első két hónapi ingatlan adásvételek száma (ez a szám nagyban befolyásolja a dekoratívfesték-piacot), mely majdnem duplája volt a 2011-es évinek, a februári emelkedés pedig már nem az előtörlesztésnek köszönhető. A recesszió mellett a piaci szereplőknek nagyon erős nyersanyag-áremelkedéssel is szembe kell nézniük, amit egy recessziós környezetben nem lehet teljesen a fogyasztókra hárítani. Ugyanakkor sajnos a 2012-es értékbeli növekedést az áremelések fogják adni..” – mondta Raskó Attila, a Trilak Festékgyártó Kft. marketingigazgatója.
Az, hogy az általa képviselt márkák ebben a recessziós környezetben is növelni tudták piaci részesedésüket, egyrészt maguknak az erős, olyan hagyományokkal rendelkező, Superbrands és Magyarbrands díjakkal egyaránt kitűntetett márkaneveknek tudható be, mint a Héra, a Trinát vagy a Lazurán.
Természetesen a hagyományok tisztelete mellett a beruházásoknak is fontos szerep jut, és nem állhatnak meg: a cég 2010-ben 365 millió, 2011-ben 418 millió forintot ruházott be, 2012-ben 338 millió forintot fordít fejlesztésekre. Hogy erre vásárlói oldalról is megmutatkozik az igény, azt többek közt az is mutatja, hogy a Trilak új (az elmúlt négy évben bevezetett) termékeinek forgalmi aránya közel 8%-t tesz ki. A termékfejlesztés során egyébként mindig figyelemmel kísérik az aktuális színtrendeket is, hogy a divatnak megfelelő árnyalatokkal jelenhessenek meg piacon.
E mellett a Trilak volt az első cég, amely a nehéz gazdasági körülmények között olyan támogatási lehetőséget ajánlott a magyar kereskedőknek a Trilak Stúdió bolthálózat létrehozásával, ami biztosíthatta számukra a talpon maradást, megerősödést, a festők továbbképzését pedig egy ingyenes, moduláris rendszerben vállalta fel.
A vállalatnál ugyanekkor nagyon alacsony, 5%-os a fluktuáció, sok dolgozó több tíz éve itt dolgozik, sőt, vannak olyan családok, amelyek több generációja is trilakosnak vallhatja magát.
Ingyenes, okleveles szakképzés

Felvállalták a festőszakma népszerűsítését és az utánpótlásképzést, valamint gyakorló festők számára az új technológiák megismertetését. 2010-ben, 45 millió forintos beruházással épült újjá a Festőakadémia 300 négyzetméteres helyszíne, ahol egyedülálló, ingyenes továbbképzést biztosítanak szakképzett festők számára. Ez év szeptembere és 2012 februárja közt 270 főt képeztek elméleti és gyakorlati órákon.
A Szakma Kiváló Tanulója Versenyen ötödik éve vállaltak főszponzori szerepet, a szakiskolák számára folyamatosan adományoznak anyagot a gyakorlati képzésekhez (2011-ben 18 iskola számára összesen 4.260 litert), szerveznek szakmai oktatásokat vagy gyárlátogatást. Minden évben megválasztják az Év Festőjét. Ezen túl 2011-ben két tehetséges magyar festőt szponzorált és készített fel a londoni WorldSkills versenyre, mely a világ legnagyobb, fiatal szakemberek számára szervezett megmérettetése.
A Lakberendezők Országos Szövetségének aranytámogatójaként arról született külön megállapodás, hogy lakberendező tanulóknak és LOSZ-tagoknak külön lakberendező modul képzést indítanak.


CSR-programok és környezetvédelem

Üzleti tevékenységük mellett vállalták, hogy lehetőségeikhez mérten színesebbé tegyék környezetüket, azon belül is elsősorban a rászorulókon segítsenek. A tavalyi évben 32 intézmény felújításához ajándékoztak összesen 93 alkalommal, 18.000 liter festéket. Iskolák, óvodák, kórházak, könyvtárak, színházak, játszóterek és közösségi terek felújítása valósult meg minőségi Trilak termékekkel.
A Budapesti Városszépítési Program keretében klasszikus művészeti produktum, egy hatalmas szemet ábrázoló kép került ki a pesti alsó rakpartra. Nem csak a városlakóknak szeretnének örömet okozni, hanem fiatal képzőművészeknek is teret adnának az önmegvalósításra. Ehhez a programhoz kapcsolódik a városi graffitiverseny, ahol mindenki kiélheti a kreativitását, a háromdimenziós aszfaltverseny, a Tűzfal projekt, melynek keretein belül Budapesten a Király utcában és a Dohány utcában megvalósult játszótéri tűzfalak kifestése. Jelenleg egy különleges, óriás méretű faldekoráció készítése mellé álltak a Nemzeti Színház 10. évfordulójának alkalmából, amely a Nemzet Színészei közül kilenc elhunyt, kiváló és elismert magyar művészt jelenít meg a Rákóczi híd pesti lábazatán.
A Trilak büszke arra, hogy festékeivel ilyen városszépítő projektek megvalósulását támogathatja, de természetesen ott is jelen van, ahol éppen a legnagyobb szükség van a segítségre. A felsőzsolcai árvízkatasztrófa után a cég a Karitásszal együttműködve húszezer liter festéket adományozott a károsultaknak, ami mintegy 300 ház felújítására volt elegendő. Az iszapkatasztrófa áldozatait a Napfény Alapítvány segítségével támogatták az újjáépítésben.
Kiemelt figyelmet fordítottak a környezet védelmére is. 2010-től 30%-kal csökkentették fajlagos vízfelhasználásukat, 2011-től pedig 30%-kal csökkentették fajlagos szén-dioxid-kibocsátásukat és különös figyelmet fordítanak rá, hogy ne kerüljön semmilyen káros anyag a talajba és a vizekbe. Mérnökeik folyamatosan dolgoznak környezetkímélőbb alapanyagok és technológiák bevezetésén. Ennek eredményeként csökkentették a felhasznált biocidok és csomagolóanyagok mennyiségét, felhasznált alapanyagaik 72%-a természetes eredetű. 2011-ben a hagyományos lakkbenzint aromásmentes lakkbenzinre cserélték termékeikben.

A Trilak Festékgyártó a kiváló csapatmunkában, több mint százéves hagyományaira és erős, megbízható magyar márkáira építve, minőségi és környezettudatos termékeivel szeretné a jövőben tovább erősíteni piacvezető pozícióját, s irányt mutatni a magyar festékpiacon. 2010-ben 365 millió, 2011-ben 418 millió forintot ruházott be, 2012-ben 338 millió forintot fordít fejlesztésekre.
(Forrás: Trilak kommunikáció)
(Fotó (Németh Veronika): Polgár Julianna és 'festménye' a Trilak Festőakadémián)