A
3-as metróvonal középső szakaszán a hét legmélyebben fekvő állomás
átfogó korszerűsítésén dolgoznak most, az alagúté már január 11-én
megkezdődött - tájékoztatott a BKV Zrt. szerdán.A hét
állomáson és az alagútban végzett munkálatokkal a teljeskörű
rekonstrukció mintegy öt kilométernyi vonalszakaszon zajlik – olvasható a
cég közleményében.
Bár a Nagyvárad téren és a Lehel téren még
közlekedik a metró, már előkészítik mindkét állomás korszerűsítését. A
Nagyvárad tér környezetében már közműkiváltásokat is végeznek, ami a
felszíni felvonók beépítése miatt szükséges, hiszen a felújítás után a
teljes vonal akadálymentes lesz – írták.
A BKV emlékeztetett: a
belvárosban már 2020 márciusában elkezdődött az Arany János utcai és a
Ferenciek terei állomás felújítása. Júliusban a Corvin-negyed és a
Semmelweis Klinikák, novemberben pedig a Nyugati pályaudvar, a Deák
Ferenc tér és a Kálvin tér állomás is építési területté változott.
Az
állomásokon néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi meg az
egykori látványvilágot. A jellegzetes burkolatok, bútorok eltűntek, az
elbontott anyagok a peronokon várják, hogy a BKV Kőér utcai telephelyére
kerüljenek – írták.
Kitértek arra is, hogy a több mint
negyvenéves mozgólépcsők bontása az egyik legnehezebb feladat, hiszen
többtonnás elemeket kell mozgathatóvá tenni, és a szűk aluljárókon vagy
leadónyílásokon keresztül, majd többnyire a felszínen, közúti
forgalomban eljuttatni a célállomásra.
Az Arany János utca és a
Ferenciek tere állomáson a peron és felszín közötti kapcsolatot már
ideiglenes lépcsőszerkezet biztosítja, a többin egy-egy meghagyott
mozgólépcsőn keresztül lehet közlekedni.
Az elektromos- és
gépészeti rendszerek bontása szintén kihívásokat jelent – közölték. A
mintegy harminc méteres mélységben található főszellőzőket darabokra
bontják, a kisebb elemeket keskeny lépcsőkön, zsákokban hordják a
peronszintre, a nagyobb alkatrészek összekötő alagutakon jutnak a
pályára és vasúti szállítókocsikon hagyják el az állomás területét –
írta a BKV.
Közölték, az üzemi területek sok esetben átalakulnak,
igazodva a korszerű, kisebb méretű gépészeti rendszerek, berendezések
helyigényéhez, és ezek a szerkezeti átépítések már több helyszínen
megfigyelhetők.
A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet
fordítanak az azbeszttartalmú anyagok, szigetelések azonosítására és
szakszerű eltávolítására. Az egykor világszerte közkedvelt építőanyag a
vonal középső szakaszának állomásain is megtalálható. Az
azbesztmentesítés szigorú szabályait betartva már folyik a zónák
kiépítése, és a területek megtisztítása minden egészségre káros anyagtól
– áll a BKV közleményében.
A Deák Ferenc téri felvonó kiépítése
tavaly tavasz óta tart az Erzsébet téren. A huszonöt éve oda tervezett
Nemzeti Színház alapozásakor elkészült liftakna feltárása és mélyítése
már befejeződött, és elkészült az az összekötő folyosó is, amely
kapcsolatot teremt a metróállomás peronszintjével.
Az alagútban a
sínpálya vegyszeres tisztítását, valamint előkészítő munkákat – egyebek
mellett geodéziai felméréseket – végeznek, a bal vágány napokon belüli
elbontásával pedig elkezdődik a pálya teljes rekonstrukciója – közölte a
BKV.
0 Megjegyzések