A Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Cegléd–Szolnok és a Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon összesen közel 2,4 millióval nőtt az utasszám 2018-ban.
Az említett három legforgalmasabb vasútvonalon összesen majdnem 34,6 millió ember utazott tavaly. A Budapest–Vác–Szob (70-es) vonalon a 2018-as utasszám hatszázhúszezerrel haladta meg a 2017-est, megközelítve a 12,6 milliót. Ezzel átvette a legforgalmasabb vasútvonal címet az előző években vezető Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonaltól, amin háromszázezerrel többen utaztak, mint tavalyelőtt, az utasszám így tizenkét és fél millióra nőtt. A Budapest–Székesfehérvár (30a) vonalon jelentős, közel másfélmilliós növekedést jelentett, hogy a pályafelújítási munkák már nem zavarták a vonatközlekedést. A vonalon 2018-ban 9,4 millióan utaztak. A két legforgalmasabb elővárosi vonalon 2019 végétől emeletes Stadler KISS motorvonatokat állít forgalomba a MÁV-Start, így az elővárosokban hamarosan szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. Az első szerelvények készre szerelése már zajlik a Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ).
A tíz legnépszerűbb magyarországi vasútvonalon az előzetes számok alapján 2018-ban összesen hetvennégymillióan utaztak, ami 2,8 millióval haladja meg a 2017-es eredményeket. Tavaly a tíz legnagyobb utasforgalmat sorrendben a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Cegléd–Szolnok, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Újszász–Szolnok (120a), a Budapest–Cegléd–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony (100-as); a Budapest–Hegyeshalom–Rajka (1-es), a Budapest–Tatabánya (1a), a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza (80-as), a Budapest–Esztergom (2-es) és a Budapest–Hatvan (80a) vonalak generálták.
A 2018-as év végi adatok alapján a legjelentősebb mértékű utasforgalom-emelkedés az elővárosban a Budapest-Déli–Tatabánya szakaszon volt, ahol tavaly közel 4,8 millióan, tizennyolc százalékkal többen választották a kötöttpályás közlekedést, mint 2017-ben. Csak kis mértékben marad el ettől a székesfehérvári vonal tizennyolc százalékos növekedése 9,4 millió utassal, az esztergomi vonalon pedig tizenhét százalékkal, 3,9 millióra nőtt az utasforgalom. Mindkét vonalon rekordszámú utas vásárolt menetjegyet. A Kunszentmiklós-tassi (150-es) vonalon, részben a modern Flirt motorvonatok közlekedésének köszönhetően szintén jelentős, tizenöt százalékos emelkedés történt: a vonalon utazók száma tavaly meghaladta az 1,8 milliót.
Esztergom felé tizenhét százalékkal, közel négymillióra nőtt az utasszám 2018-ban, részben a korszerű Flirt-motorvonatoknak köszönhetően (fotó: Vörös Attila)
viewEsztergom felé tizenhét százalékkal, közel négymillióra nőtt az utasszám 2018-ban, részben a korszerű Flirt-motorvonatoknak köszönhetően (fotó: Vörös Attila)
Az elmúlt időszakban kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés korszerűsítésének, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak köszönhetően az utóbbi években folyamatosan nőtt a MÁV-Start utasszáma országos szinten, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró.
A jegy- és bérletvásárlási szokásokban az előző években megfigyelt pozitív tendenciák 2018-ban is folytatódtak. Az előzetes adatok alapján nőtt a teljesárú menetjegyek és dolgozói bérletek értékesítése. Az önkiszolgáló csatornák térnyerésének köszönhetően 2018-ban már minden ötödik utas automatából, interneten vagy Vonatinfó alkalmazásból vásárolta a jegyét. A jegyértékesítési fejlesztések népszerűsítése érdekében a vasúttársaság már több mint egy éve öt százalékos kedvezményt ad az automatából történő vásárlásnál, az e-vonatjegyek tíz százalékkal olcsóbbak, mint ha pénztárban váltana jegyet az utas, a menetrendben @ jelölésű, csúcsidőn kívüli vonatokra pedig e-vonatjegy vásárlásánál és legalább száz kilométeres utazások esetében húsz százalékos árengedmény vehető igénybe.
Az utasszámadatokban nincsenek benne a jogszabály alapján díjmentesen utazók, például a hatvanöt év felettiek, a hat év alattiak, a határon túli magyarok, a díjmentesen utazó diákcsoportok, valamint a fővároson belül Budapest-bérletet használók.
0 Megjegyzések